BUKU LOG KERIS GANGSA

SEMUA PEMIMPIN PKK,
DIMAKLUMKAN,STOK BUKU LOG KERIS GANGSA HAMPIR HABIS.YANG ADA KURANG 100 NASKAH.
SEKOLAH YANG BERHASRAT UNTUK MENYERTAI KEM UJIAN LENCANA KERIS GANGSA 2011 (AWAL APRIL) SILA DAPATKAN SATU NASKAH(PERCUMA).
PEMIMPIN DIMINTA MEMBUAT SALINAN PHOTOSTAT MENGIKUT KEPERLUAN.

T.KASIH
MOHD.KHALID
ADC

Pendaftaran tahun 2011

Semua Pemimpin Pengakap.

PENDAFTARAN PENGAKAP BAGI TAHUN 2011

TELAH DITUTUP.

TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PEMIMPIN YANG TELAH MENDAFTAR.

Pendaftaran Keahlian /Kumpulan 2011

SEMUA KUMPULAN PENGAKAP DAERAH KERIAN DIMINTA MENGURUSKAN PENDAFTARAN MULAI JANUARI 2011.

SILA DAPATKAN BORANG MELALUI LAMAN SESAWANG:

http://www.myscout.com.my/daftar/borang.html

Sila cetak borang-borang yang berkenaan dan hantarkan 2 salinan kepada Pengakap Daerah Kerian.

sekian.
adc (ttk)

Monday, July 20, 2009

Istiadat Pengibaran Bendera ( Pengakap Muda / Remaja )



Kumpulan / Troup bersiap sedia dalam bentuk ladam / tapak kuda. Pemimpin-pemimpin berbaris panjang 3 langkah di belakang tiang bendera, pemimpin bertugas ( 3 langkah di kiri tiang bendera ) akan memberi arahan berikut :


1. BENDERA

- semua mengadap bendera. Ketua Patrol bertugas keluar terus ke tiang bendera. Petugas berhenti jarak 1 langkah di hadapan tiang bendera. Petugas menarik tali bendera dengan tangan kanan dengan satu tarikan. Petugas selangkah ke belakang lalu memberi hormat kepada bendera serta diikuti oleh semua pemimpin dan pengakap lain tanpa mengira bendera berkibar atau tidak. Petugas berpusing ke belakang dan berjalan kembali ke posisi asal ( berkawad ).

2. NYANYIAN LAGU KEBANGSAAN

- para pemimpin dan pengakap menyanyi bersama-sama dgn penuh semangat. ( Jika ada bendera negeri / pengakap, bolehlah menyanyi lagu Negeri atau lagu pengakap selepas lagu kebangsaan ).

3. BACAAN DOA

- pemimpin bertugas memberi isyarat ' up ' dan doa dibacakan. Pengakap beragama lain berdoa mengikut cara masing-masing. Pemimpin bertugas memberi isyarat ' up ' sekali lagi tanda turunkan tangan ke kedudukan sedia. Pemimpin bertugas memberi arahan ' senang diri ' .


  • Seterusnya Ketua Kem / Pemimpin Bertugas / Pemimpin akan memberikan ucapan/taklimat dan seumpamanya kepada pengakap sebelum mengarahkan mereka keluar baris / bersurai.


No comments:

Post a Comment