PENGURUSAN PERKHEMAHAN
PENDAHULUAN
· Dahulu, berkhemah merupakan satu keperluan untuk hidup.
· Berkhemah berkait rapat dengan ikhtiar hidup secara individu atau berkumpulan.
· Kini berkhemah / perkhemahan menjadi satu aktiviti kegiatan luar ko-kurikulum di institusi-institusi
PENDAHULUAN
· Dahulu, berkhemah merupakan satu keperluan untuk hidup.
· Berkhemah berkait rapat dengan ikhtiar hidup secara individu atau berkumpulan.
· Kini berkhemah / perkhemahan menjadi satu aktiviti kegiatan luar ko-kurikulum di institusi-institusi
pengajian.
· Perkhemahan sering dikaitkan dengan pertubuhan sukarela / unit beruniform.
· Unit beruniform yang sering dikaitkan dengan khemah dan perkhemahan ialah pengakap.
· Berkhemah merupakan salah satu cabang ilmu yang menguji kemampuan mental & fizikal untuk
· Perkhemahan sering dikaitkan dengan pertubuhan sukarela / unit beruniform.
· Unit beruniform yang sering dikaitkan dengan khemah dan perkhemahan ialah pengakap.
· Berkhemah merupakan salah satu cabang ilmu yang menguji kemampuan mental & fizikal untuk
menggunakan sumber-sumber yang terhad dengan kemudahan yang terhad.
· Aktiviti berkhemah menguji setakat mana kesanggupan kita menghadapi kekurangan & ketidakselesaan.
SEBELUM PERKHEMAHAN
1. MENGETAHUI TUJUAN BERKHEMAH
a) rekreasi
- mementingkan kemudahan / keselesaan makan-minum / tempat tidur. Tidak mementingkan kegiatan
· Aktiviti berkhemah menguji setakat mana kesanggupan kita menghadapi kekurangan & ketidakselesaan.
SEBELUM PERKHEMAHAN
1. MENGETAHUI TUJUAN BERKHEMAH
a) rekreasi
- mementingkan kemudahan / keselesaan makan-minum / tempat tidur. Tidak mementingkan kegiatan
kemahiran Ilmu perkhemahan.
b) khusus
- kurang mementingkan keselesaan tetapi lebih penekanan terhadap kemahiran- kemahiran ilmu perkhemahan
- kurang mementingkan keselesaan tetapi lebih penekanan terhadap kemahiran- kemahiran ilmu perkhemahan
yang berlatar belakang suasana ‘ back woods ’. ( ala hutan ).
c) pengembaraan ekspedisi
- berkhemah sementara di sesuatu lokasi sewaktu dalam perjalanan jauh untuk tujuan berehat /
- berkhemah sementara di sesuatu lokasi sewaktu dalam perjalanan jauh untuk tujuan berehat /
perancangan baru.
d) misteri
- siri penjelajahan untuk mencari sesuatu yang tersembunyi berdasarkan panduan yang diberikan
- siri penjelajahan untuk mencari sesuatu yang tersembunyi berdasarkan panduan yang diberikan
sama ada menggunakan peta atau kompas atau kedua-duanya.
e) penyelidikan
- membuat kajian terhadap sesuatu yang mungkin memerlukan jangkamasa yang lama di sesuatu
- membuat kajian terhadap sesuatu yang mungkin memerlukan jangkamasa yang lama di sesuatu
lokasi.
f) ikhtiar hidup ( survival )
- untuk tujuan yang lebih khusus
- biasanya untuk pengembaraan yang lasak, berunsur ilmiah, menguji kemahiran yang telah
- untuk tujuan yang lebih khusus
- biasanya untuk pengembaraan yang lasak, berunsur ilmiah, menguji kemahiran yang telah
dipelajari dan membina semangat serta ketahanan diri.
2. PERANCANGAN
2. PERANCANGAN
· Membuat kertas kerja ( organisasi / bajet / kos / logistik ).
· Mengadakan mesyuarat dengan J/K Pengelola.
· Senarai petugas / Jadual bertugas.
· Penentuan jumlah penyertaan / syarat / peraturan.
· Peralatan / Perkakasan untuk kemudahan pegawai / peserta.
· Pengisian aktiviti
· Senarai pegawai & peserta
· Atur cara program a) Pelan A b) Pelan B
· Makan minum ( Kaedah )
· Pengangkutan peserta ( persendirian atau berkumpulan )
· Peralatan perhubungan ‘ radio komunikasi ’.
· Mengambil insuran tambahan ( jika difikirkan perlu ).
· Jika program melibatkan jemputan sekolah yang datang dari luar daerah atau negeri Perak, ikuti
prosedur biasa iaitu melalui PPD / JPN yang berkenaan.
3. PEMILIHAN LOKASI
3. PEMILIHAN LOKASI
· Berdasarkan objektif / keperluan / kemudahan / kesesuaian & keselamatan.
4. MEMPEROLEHI KEBENARAN
· Pemilik / Penguasa Lokasi ( Ikuti prosedur )
· Kementerian / JPN / PPD / pihak swasta dll.
· Surat Permohonan / Lantikan / jemputan / makluman
· Surat kebenaran membawa pelajar keluar daripada kawasan sekolah daripada Pengetua.
· Surat kebenaran ibu bapa pelajar.
5. IKLAN / PENGUMUMAN / MAKLUMAN
· Kementerian / JPN / PPD / pihak swasta dll.
· Surat Permohonan / Lantikan / jemputan / makluman
· Surat kebenaran membawa pelajar keluar daripada kawasan sekolah daripada Pengetua.
· Surat kebenaran ibu bapa pelajar.
5. IKLAN / PENGUMUMAN / MAKLUMAN
· Memaklumkan kepada pihak polis / pusat kesihatan / renjer hutan
· Memaklumkan kepada pelajar / peserta program
· Taklimat awal kepada para peserta program
a) barangan yang dibawa dll.
b) apa yang perlu dan yang tidak perlu disediakan.
c) hal-hal lain yang berkaitan kebajikan / keselamatan & kemudahan ibubapa.
SEMASA DI LOKASI PERKHEMAHAN
1. TAKLIMAT KETUA PERKHEMAHAN / PENYELARAS PROGRAM
· Peraturan / Larangan & Disiplin
· Taklimat program aktiviti
· Menyelia perjalanan program.
2. MENJALANKAN MESYUARAT / PERJUMPAAN DGN PEGAWAI KEM
· Hari - 1 / 2 / 3
3. GOTONG ROTONG / KEBERSIHAN / PERJALANAN KEM
SELEPAS TAMAT PROGRAM PERKHEMAHAN
1. Penyelaras Program / Ketua Perkhemahan perlu berada di sekolah atau lokasi tertentu untuk
1. Penyelaras Program / Ketua Perkhemahan perlu berada di sekolah atau lokasi tertentu untuk
mempastikan semua peserta telah pulang.
2. Membuat laporan.
3. Menghantar surat penghargaan.
4. Mesyuarat post mortem.
CONTOH – CONTOH AKTIVITI KEMAHIRAN ILMU PERKHEMAHAN
1. Memasang / Menaik / Mengibar / Menurun & Melipat bendera.
2. Menganyam daun kelapa untuk membina atap & dinding.
3. Membina biovac ( tempat perlindungan / bermalam ) daripada bahan semulajadi.
4. Mendirikan & melipat khemah.
5. Membina gajet ( pepara ).
6. Membina pintu gerbang / menara / jambatan / rakit.
7. Membina unggun api.
8. Menyalakan api.
9. Membina dapur ( Cara hutan ).
10. Memasak Cara Hutan ( Backwoods Cooking ).
11. Ikatan & Simpulan.
12. Isyarat wisel / Isyarat Sulit & Semboyan.
13. Menganggar / Mengukur jarak dan ketinggian ( Estimation ).
14. Membaca peta topo / grid dan kontur.
15. Menggunakan kompas.
16. Pandu Arah ( Orienteering ).
17. Mengenal tumbuh-tumbuhan bagi tujuan rawatan sementara.
18. Pertolongan Cemas ( Anduh / Balutan & Rawatan Awal ).
19. Membina usungan ( pengusung ).
20. Kesenian kraf tangan ( daripada bahan semulajadi ).
2. Membuat laporan.
3. Menghantar surat penghargaan.
4. Mesyuarat post mortem.
CONTOH – CONTOH AKTIVITI KEMAHIRAN ILMU PERKHEMAHAN
1. Memasang / Menaik / Mengibar / Menurun & Melipat bendera.
2. Menganyam daun kelapa untuk membina atap & dinding.
3. Membina biovac ( tempat perlindungan / bermalam ) daripada bahan semulajadi.
4. Mendirikan & melipat khemah.
5. Membina gajet ( pepara ).
6. Membina pintu gerbang / menara / jambatan / rakit.
7. Membina unggun api.
8. Menyalakan api.
9. Membina dapur ( Cara hutan ).
10. Memasak Cara Hutan ( Backwoods Cooking ).
11. Ikatan & Simpulan.
12. Isyarat wisel / Isyarat Sulit & Semboyan.
13. Menganggar / Mengukur jarak dan ketinggian ( Estimation ).
14. Membaca peta topo / grid dan kontur.
15. Menggunakan kompas.
16. Pandu Arah ( Orienteering ).
17. Mengenal tumbuh-tumbuhan bagi tujuan rawatan sementara.
18. Pertolongan Cemas ( Anduh / Balutan & Rawatan Awal ).
19. Membina usungan ( pengusung ).
20. Kesenian kraf tangan ( daripada bahan semulajadi ).
Nice but not enough
ReplyDelete